Expliquem la història: Aquest 2018, commemorem els 50 anys de la presentació de la Panton Chair (1968)

06/03/2018
La història de la Panton Chair es remunta a la segona meitat dels anys cinquanta, quan el dissenyador danès Verner Panton va desenvolupar la idea d'una cadira cantilever de plàstic. No obstant això, els fabricants no van voler donar suport a un concepte tant atrevit. Willi Fehlbaum, fundador de Vitra, es va interessar per la idea, però el projecte no es va posar en marxa fins que Rolf Fehlbaum i Manfred Diebold, Director de Desenvolupament de Productes, van anar a veure a Panton i van tornar meravellats.

Després de varis anys de col·laboració entre Verner Panton i Vitra, la Panton Chair va estar preparada per a la seva producció el 1967 com la primera cadira de tipus cantilever de plàstic d'una sola peça. Gràcies a una tècnica de fabricació revolucionària, l'exclusiu disseny escultural de la cadira es va presentar al públic per primera vegada a la Fira del Moble IMM de Colònia en 1968. Ràpidament es va convertir en el símbol de tota una època. Al 2018, 50 anys després del seu llançament, Vitra presenta la Panton Chrome i la Panton Glow en una edició limitada.

PANTONE CHROME

Al llarg de la seva carrera, a Verner Panton li van fascinar les superfícies en mirall i va experimentar amb diversos efectes reflexius amb més afany que cap altre dissenyador. Aquesta passió és evident en les seves peces de mobiliari i il·luminació, així com en molts dels seus expressius interiors. Amb la nova edició Panton Chrome, es complirà un vell somni del dissenyador: a principis de la dècada de 1970 ja va estudiar l'opció de donar a la Panton Chair una superfície en mirall. El pensava que les corbes dinàmiques de la cadira eren especialment adequades per a un acabat reflexiu; no obstant això, la sensibilitat d'aquesta superfície a les esgarrapades era un obstacle tècnic insuperable en aquell moment.



Avui, gairebé 50 anys més tard, disposem d'un procediment fiable però complex que necessita d'una mà d'obra altament especialitzada. L'enlluernador efecte de mirall de la Panton Chrome és el resultat d'un procés de metalización en el qual s'incrusten partícules metàl·liques en diverses capes de vernís. Aquest complex sistema d'acabat és prou flexible com per resistir el lleuger moviment de la cadira cantilever quan s'usa, però prou robust com per protegir la sensible superfície. L'edició limitada de Panton Chrome destaca de forma espectacular les qualitats esculturals de la cadira.

PANTON GLOW

Verner Panton va mostrar durant tota la seva vida un apassionat interès per les tecnologies, tècniques i materials innovadors. Molts dels seus interiors futuristes incloïen peces d'il·luminació, color i elements lluminosos. En particular, per a la seva llegendària instal·lació "Visiona 2" de 1970 va desenvolupar parets i sostres que semblaven brillar des de dins com a resultat del seu esquema de colors i disposició, donant a l'estada un aspecte psicodèlic.



Amb això en ment, Vitra ha desenvolupat la nova Panton Glow en col·laboració amb l'esposa de Verner, Marianne Panton. En un procés molt elaborat, a la carcassa de la Panton Classic s'apliquen acuradament i a mà cinc capes d'un vernís que conté pigments fosforescents i després se fixa amb un vernís protector de lluentor intensa. Els lluminosos pigments absorbeixen la llum del dia i emeten una lluentor blava en la foscor. L'aspecte gairebé fantasmal de la Panton Glowen a la foscor nocturna té un cert halo místic i vessa –gairebé literalment– una nova llum sobre aquesta icona clàssica. L'edició limitada de la Panton Glow destaca les qualitats esculturals de la cadira amb el seu fascinant efecte en la foscor.



Verner Panton

Verner Panton va néixer en Gamtofte, Dinamarca, va estudiar en el Politècnic de Odense abans de matricular-se en la Real Acadèmia de Bellas Artes de Copenhaguen per estudiar arquitectura. Entre 1950 i 1952 va treballar en l'estudi de Arne Jacobsen i va fundar el seu propi estudi d'arquitectura i disseny en 1955. Va cridar l'atenció del públic amb les formes geomètriques dels seus mobles per a l'empresa Plus-linje. En els anys següents Panton va crear nombrosos dissenys de cadires i llums.



La passió de Verner Panton pels colors vius i els dibuixos geomètrics es va posar de manifest en una àmplia gamma de dissenys tèxtils. En unificar tots els elements d'una habitació –terra, parets, sostre, mobles, llums, tèxtils i panells murals fabricats amb esmalt o plàstic– per convertir-los en una obra d'art total, les instal·lacions de Panton per a interiors s'han convertit en llegenda. Els exemples més famosos són les instal·lacions del vaixell «Visiona» per a la Fira del Moble de Colònia (1968 i 1970), la seu de la revista Spiegel a Hamburg (1969) i el restaurant Varna en Aarhus (1970).

La col·laboració de Panton amb Vitra va començar a principis dels anys seixanta, quan van desenvolupar conjuntament el que seria el seu disseny més famós, la Panton Chair, que es va presentar en 1967. Aquest va ser també el primer producte desenvolupat per Vitra de forma independent.
Arxivat a: PRODUCTES DESTACATS

Comentaris

Codi de validació
reload